9.4.07

I det grønne hjørne

Engang i efteråret plantefarvede jeg fem bundter uldgarn med følfod og ege- og birkeblade. De blev efterbehandlet med jernvitriol, og så fik jeg fem bundter olivengrønt garn ud af det - i tre forskellige nuancer.
Det var egentlig tiltænkt en model i retstrik, men det blev for klodset, så da der pludselig dukkede en "Mostersweater" op på en blog, var jeg på.
Nu er forstykke og ryg færdige, og jeg er i gang med det første ærme. For at få garnet til at slå til, strikker jeg skiftevis to omgange med hver af de to farver, jeg har 200 gram af, og en omgang med den lidt lysere farve, hvor jeg kun har 100 gram. På fotoet virker trøjen stribet, men "i virkeligheden" ser det snarere ud som melerede nuancer.
Jeg forventer også, at garnet bliver blødere efter vask - jeg kan mærke, at jeg ikke har fået det vasket tilstrækkeligt ud efter farvningen.
Det er iøvrigt ikke kun moster-ærmer, der er i gang lige nu. Jeg er også nået til ærmerne på cirkeljakken, japansk rib og den sorte bluse i tynd silke, jeg er i gang med... gad vidst, om det er et tilfælde, eller er ærmer bare kedelige?

Ingen kommentarer: