12.5.07

Man kan da altid farve noget...

Jeg har en del strømpegarn på lager, men vil gerne have et tørklæde i bølgemønster, og så er 100 gram ikke nok.
Nå, det er også kønt med to farver i striber - men hvad så, når der ikke er en passende stribefarve i garnkurven? Frem med to nøgler gråt tilbudsgarn og det blå farvepulver, vinde garnet op i fed og så i farvebaljen...
Når den grå basisfarve dækkes med blå, kommer der en passende mørkeblå - ikke helt ensfarvet, men det var heller ikke meningen - ud af det. Så nu er det bare om at strikke bølger, til garnet er brugt :-)

3 kommentarer:

Laila: sagde ...

Hej Lone.

til Superkarla, kan du bruge Kauni - 6/2, du skal bruge cirka 240 gram. Måske lidt mindre.

En forsat skøn søndag til dig!

Laila i Schweiz

Unknown sagde ...

Hej Laila og Lone,

Jeg har en råhvid uldjakke, som jeg overvejer at farve sort.
Hvordan vil I anbefale, at jeg griber det an?
Hvis ikke, I har et forslag, kan I så henvise til nogen, der har?

Venligst
Kitri Petersen

Lone sagde ...

Hej Kitri
Jeg har ikke prøvet at farve uld i færdige tøjdele, dvs. jeg kender ikke egnede uldfarver, som med garanti ikke giver skjolder eller pletter i farvningen. Når jeg farver garn, er det ofte bevidst ujævnt for at give et mere levende garn.
Jeg har farvet en del med batikfarver på tøj, men de egner sig vist ikke til uld.