1.6.08

På tur til Nordsjælland

Jeg har været mange steder i Danmark, men Nordsjælland kender jeg ikke meget til. Så det var nye oplevelser for mig, da jeg brugte lørdag eftermiddag på at se lidt af seværdighederne dér.
Guiden var en gammel ven med bopæl i Fredensborg, og efter enhyggelig frokost tog han to jyder og en fynbo på tur til Esrum Kloster, Gurre slotsruin og Kronborg, hvor vi dog først nåede frem, da det var lukketid. Men et kig ud over Øresund og en tur rundt på slotsområdet blev det da til, inden en herlig lørdag sluttede med pizza i Helsingør.












På Esrum Kloster tilbød en meget vidende mand sig som guide, så vi kunne få mest muligt af historien med os hjem. Der er en spændende udstilling om klosterlivet, men bygningerne er også et besøg værd! Og så blev det også til indkøb af honning fra kloster-området.
Gurre slotsruin er i bogstaveligste forstand en ruin. Men alligevel er de århundredgamle mure, som har været fyldt op med kampesten, et imponerende syn, som dog ikke ser ud til at være besøgt af særligt mange.

Og så var der Kronborg, som jeg har besøgt som barn, men ikke siden har set "live". Det var også en oplevelse, selv om jeg ærgrede mig lidt over ikke at kunne komme indenfor. Der var lokkende plakater om en moderne kunstudstilling i de historiske rammer.

Ingen kommentarer: