31.12.08

Strikket - men ikke blogget...

Jeg har fået meget lidt på bloggen i efteråret... når mit arbejde går ud på at skrive og fotografere, bruger jeg i perioder hellere tiden på noget andet, når jeg har fri.
Til gengæld er det blevet til en del strikkeri - også noget, der er gjort færdigt :-)

Arwen har fået den sidste fletmaske strikket, er blevet monteret, har fået lynlås - og er kommet i brug. Den er strikket i silke-uld, men hvis jeg skulle lave én mere, ville jeg nok vælge et uldgarn, som der er lidt mere hold i. Silkeulden giver et lidt "slattent" indtryk, selv om fletkanterne holder godt på modellen.
Der er strikket endnu en Japansk Rib efter Isager-model. Denne gang i et tilbuds-uldgarn fra garn.dk.
Japansk rib har en passende mængde afveksling i strikningen, så den ikke bliver (alt for) kedelig at strikke. Og det er en god model til hverdagsbrug over en t-shirt og et par cowboybukser.


Og så er det blevet til den første model fra Anette Danielsens voksenbog "Strik Naturligvis" - Hvirvelstrøm. Jeg så bl.a. denne model live, da Anette Danielsen i november var gæst i strikkecafeen i Det Bruunske Pakhus i Fredericia. Garnet var i forvejen på lager - købt hos Marianne Svit til et ikke på forhånd defineret projekt. Så jeg gik i gang, men det er langtfra det mest spændende strikkeprojekt, jeg har været i gang med. Der er nærmest uendelige mængder ribstrik, hvor den eneste variation er venderækkerne i de kiler, som skaber faconen på den lange kropsdel til jakken.
Til gengæld skal den nok blive brugt i den færdige udgave. Det er en sjov model at have på!

4 kommentarer:

Jette sagde ...

Godt nytår til dig også, og sikke fine trøjer du har lavet. Hvor meget garn har du brugt til Hvirvelstrøm?
Jeg har mønster til denne:
http://www.berroco.com/ng3/ng3_peterhof_pv.html

Hvis det kan bruges som udgangspunkt til de hæklede cirkler.

Lone sagde ...

Jeg har brugt lidt over 400 gram (måske 410-15 gram) af Supersoft (maskinstrik-udgaven) til den største størrelse af Hvirvelstrøm.
De hæklede cirkler skal være ret små, så jeg arbejder nok bare videre med en hjemmegjort opskrift.

Jette sagde ...

Tak for det, ellers siger du bare til hvis du har brug for den.

Laila: sagde ...

Godt nytär til dig.

Det er nogle rigtigt lækre projekter du har fäet færdige! Super smukke.